Pokój do pracy

Aranżacja przestrzeni biurowej różni się nieco od wystroju wnętrza mieszkalnego. Tym bardziej trzeba na to zwrócić uwagę wtedy, gdy pracujemy w domu i potrzebujemy odpowiedniej przestrzeni do wykonywania obowiązków zawodowych. Przede wszystkim, należy w domu lub w mieszkaniu znaleźć odpowiednie miejsce na gabinet, a dopiero później zająć się jego właściwym wystrojem.

Osoby, które pracują w domu, doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak trudno jest oddzielić życie prywatne od zawodowego. Nie da się wykonywać obowiązków zawodowych we wnętrzu, w którym toczy się codzienne życie rodzinne. Do pracy potrzebujemy przede wszystkim skupienia, ciszy oraz spokoju. Trzeba go więc najpierw poszukać we własnym domu lub mieszkaniu. Najlepszym wnętrzem na gabinet będzie takie pomieszczenie, które jest jak najbardziej oddalone od stale uczęszczanych stref mieszkalnych, takich jak salon czy kuchnia. W domach jednorodzinnych może to być na przykład piętro lub poddasze, gdzie panuje względny spokój także wtedy, gdy pozostali domownicy przebywają w domu. Taką przestrzeń można sobie urządzić zgodnie z własnymi potrzebami, a także ze specyfiką wykonywanego zawodu.

Ściany w odpowiednich barwach

Wystrój pokoju do pracy powinien sprzyjać intensywnemu wysiłkowi umysłowemu i kreatywnemu działaniu. Należy o tym pamiętać podczas planowania poszczególnych elementów wystroju wnętrza. Na samym stępie warto skupić się na ścianach, których kolorystyka i aranżacja ma spory wpływ na odbiór całego wnętrza. Ściany powinny być utrzymane w spokojnych, stonowanych kolorach, które nie będą rozpraszały ani nadmiernie przyciągały uwagi. Dobrze jest w tym względzie pamiętać o psychologicznym oddziaływaniu poszczególnych kolorów i wybierać takie barwy i odcienie, które sprzyjają spokojnej pracy umysłowej.

Dobrym rozwiązaniem są takie kolory, jak odcienie niebieskiego, zielonego oraz barwy pastelowe. Unikajmy natomiast w przestrzeni biurowej barw żółtych, gdyż mogą one powodować agresję, niepokój i brak koncentracji. Na ścianie świetnie sprawdzą się też różnego rodzaju fototapety, które ożywią wnętrze, a jednocześnie stworzą w nim przyjazny nastrój. W niewielkich pomieszczeniach dobrym rozwiązaniem są fototapety 3D, które optycznie powiększają wnętrze i tworzą na ścianie efekt trójwymiarowości.

Funkcjonalne i ergonomiczne meble

Kolejną kwestią w aranżacji pokoju biurowego jest wybór odpowiednich mebli. Z pewnością będą się one różnić od tych, które znajdują się w części mieszkalnej. Meble w pokoju biurowym muszą być przede wszystkim wygodne, komfortowe w użytkowaniu i funkcjonalne. Najważniejszym elementem jest stabilne, solidnie wykonane biurko, przy którym odbywać się będzie codzienna praca. Przy wyborze zwracajmy uwagę na wysokość blatu oraz na to, czy jest możliwość jego regulacji. Ważna jest również jakość wykonania oraz trwałość i wytrzymałość. W przypadku, gdy pokój biurowy służy jedynie nam, warto stawiać przede wszystkim na wygodę. Jeśli jednak gabinet w domu będzie również służył do przyjmowania klientów czy kontrahentów, warto zadbać o kwestie estetyczne i meble, które będą eleganckie, stylowe i budujące właściwy klimat.

Oprócz biurka, w pokoju biurowym powinno znajdować się wygodne krzesło – najlepiej takie, które ma możliwość regulowania wysokości siedziska i położenia oparcia. Taki mebel spełnia wszystkie wymagania ergonomii i umożliwia dopasowanie go do indywidualnych potrzeb użytkownika. Poza biurkiem i krzesłem czy fotelem biurowym warto też zadbać o miejsce do przechowywania dokumentów – półki, szafki czy regały. Najlepiej, aby były one utrzymane w tej samej stylistyce, co główne meble znajdujące się we wnętrzu. Jeśli pokój do pracy znajduje się na poddaszu, warto zainwestować w meble wykonywane na wymiar, co pozwoli na maksymalne wykorzystane każdego centymetra kwadratowego wolnej przestrzeni. Dużą zaletą mebli na wymiar jest ich wysoka trwałość, wytrzymałość oraz solidne wykonanie. Jeśli zdecydujemy się na taka inwestycję, można mieć pewność, że meble będą nam służyły bezproblemowo przez długi czas.

Pamiętaj o właściwym oświetleniu

W codziennej pracy, także tej wykonywanej w warunkach domowych, konieczne jest odpowiednie oświetlenie. W tej kwestii nie należy za bardzo polegać na dziennym świetle, którego zwykle jest zbyt mało. Pomieszczenia biurowe często urządzamy w piwnicach lub na poddaszach, w których okna są zdecydowanie mniejsze niż w innych częściach budynku. Tym bardziej warto zadbać o właściwe sztuczne źródło światła. Jako główne oświetlenie sprawdzą się klasyczne lampy sufitowe, jednak zdecydowanie nie wystarczą one, aby dostarczyć odpowiedni poziom oświetlenia we wnętrzu. Warto więc uzupełnić górne lampy o lampy biurkowe lub o nowoczesne profile led, które można montować w dowolnych miejscach. Profile i taśmy led dają mocne, intensywne światło, są bardzo proste w montażu, a jednocześnie trwałe i energooszczędne. Wydają się więc najlepszym rozwiązaniem we wnętrzach, w których często będziemy spędzać kilka czy kilkanaście godzin każdego dnia.